Субота, 19.10.2019, 15:24
Вітаю Вас Гость | RSS

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Календар
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Годинник
Контакти
вул. Некрасова, 127
м. Біла Церква, Київська область, 09100
-------------------------
тел.(04563)7-01-10
E-mail:
school21ukr2@ukr.net

Про безпеку в Інтернеті

Віртуальній реальності, як і будь-якому іншому простору притаманні свої плюси і мінуси. Існування кібернебезпек є настільки ж реальним, як і користь, задоволення від користування Ітернет-ресурсами. Безпека дітей у мережі Інтернет – зона відповідальності усіх дорослих громадян держави, адже кількість дітей і підлітків, які постраждали через свою легковажність, неосвіченість у мережі постійно зростає.
Діти і підлітки можуть наразитися на безліч ризиків: порнографія, порушення авторських прав, пропаганда екстремізму, наркотиків, нецензурні тексти (контентні ризики); віруси, торяни, спам, онлайн шахрайства; незаконні контакти, кіберпереслідування (погрози, сексуальні домагання з використанням інформаційних технологій) тощо. Розміщуючи у мережі персональну інформацію, молоді люди відкривають всьому Інтернет-простору доступ до свого приватного життя. Потребує розвитку і культура спілкування учнів у всесвітній павутині, розуміння ними того, що культура і культурність Інтернету напряму залежать від культури кожного користувача. 
Вже кілька років поспіль у багатьох країнах світу у другий вівторок лютого багато користувачів об’єднані однією подією – Всесвітнім днем безпеки дітей у мережі Інтернет. Саме з цієї нагоди пропонуються методичні матеріали, які можуть бути використані для проведення педагогічними працівниками заходів з означеної тематики для різних суб’єктів навчально-виховного процесу, а саме: тренінгові заняття «Я в мережі Інтернет», «Безпека в мережі Інтернет», матеріали для проведення класних годин на тему «Безпека дітей і підлітків в Інтернеті», для проведенні просвітницьких заходів з батьками учнів щодо безпечного перебування їхніх  дітей у мережі Інтернет, положення про конкурс дитячого малюнку «Я й безпечний Інтернет», положення про конкурс учнівських презентацій «Моя безпечна мережа».
 


                                                                                         
Тренінгове заняття «Я в мережі Інтернет»
 
Мета заняття: сприяти розвитку культури комунікацій у мережі Інтернет
Вікова категорія: учні старших класів.
 
 1. Знайомство. Вправа «Мене звати»
Мета: знайомство учасників, налаштування на позитивну взаємодію у групі, виявлення рівня активності у користуванні Інтернет-ресурсами.
Хід проведення
Учасникам пропонується по черзі назвати своє справжнє ім'я та ім'я (нік), яким вони користуються у мережі Інтернет (у соціальних мережах, блогах, твітері, чатах і т.д.).
Обговорення:
Чи в багатьох відрізняється справжнє ім'я від імені, яким ви користуєтесь в мережі? Чи пов’язані між собою ці два імені? Як?
Чому користувачі вигадують собі імена для взаємодії в Інтернеті? Від чого вони себе убезпечують? А на які ризики можуть наразитися?
 
2. Мозковий штурм «Я в онлайні»
Мета: перелічити діяльність учнів в мережі Інтернет, виявити найбільш популярну.
Хід проведення
Методом «мозкового штурму» учасники створюють перелік діяльності, яку вони здійснюють перебуваючи онлайн в Інтернеті та обирають найбільш популярну, якій вони присвячують найбільшу кількість часу.
Обговорення:
Чим вас приваблює ця діяльність? Як ставляться ваші батьки до вашої діяльності в Інтернеті?
 
3. Вправа «Портрет користувача»Мета: створити портрет сучасного Інтернет-користувача, визначити доцільність діяльності молодих людей в мережі Інтернет, почати розглядати можливі ризики і небезпеки, які існують в мережі для користувачів.
Ресурси: ватмани, маркери, вирізки з журналів, газет.
Хід проведення
Учасники об’єднуються у кілька груп і їм пропонується створити колаж - портрет сучасного Інтернет-користувача, який навчається у старших класах школи.
Презентація груп.
Обговорення:
Наскільки ваші портрети є реальними?
Які риси характеру «прочитуються» з ваших портретів?
Чи є у ваших користувачів інші хобі, інтереси?
Активне користування Інтернетом допомагає їм чи шкодить?
Які небезпеки можуть спіткати ваших користувачів? (після цього питання переходимо до наступного обговорення)
 4. Обговорення «Як правильно і безпечно користуватися Інтернетом»
Мета: обговорити з учасниками небезпеки, які існують в мережі Інтернет, формувати в них критичне ставлення до інформації, обачливе і відповідальне ставлення до різних видів онлайн діяльності.
Обладнання: маркери,  ватман.
Хід проведення
Педагог пропонує учасникам подумати і дати відповідь на запитання:
Чи є небезпеки в Інтернеті? Які саме?
Усі відповіді записуються на ватмані або на дошці.
Після цього педагог повертається до колажів з попередньої вправи і пропонує подумати: чи може користувач наразити на небезпеку когось ще, окрім себе? (родичі, друзі, однокласники) Як саме?
Потім на обговорення виносяться наступні запитання:
Що є особистою інформацією?
Як необхідно вести себе в Інтернеті, щоб не наразитися на неприємності?
До кого б ви звернулися якби потрапили у якусь неприємну ситуацію в Інтернеті?
До уваги педагога:
Інтернет є важливим інструментом для особистого спілкування. Проте ним можуть також зловживати, наприклад, використовувати для розсилання комп'ютерних вірусів і небажаної пошти, отримання інформації особистого характеру для краж, шантажу, переслідувань, розповсюдження і залучення до порнографії, інформування про сайти, небезпечні для дітей, наприклад, про секти, наркотики та їх виготовлення, суїциди, різні види насильства. Ось чому важливо бути обізнаним з питань інформаційної безпеки.
До особистої інформації належать імена та адреси, а також інша інформація, що стосується учнів, зокрема номер мобільного телефону, адреса школи, місце проживання та адреса електронної пошти.
До особистої інформації відносять також інформацію про роботу батьків, їх заробітки, наявність техніки, коштовностей та грошових заощаджень вдома або на рахунках (за матеріалами ресурсу On-ляндія http://www.onlandia.org.ua/ukr/ope.aspx).
 5. Робота в групах «Кодекс поведінки в Інтернеті»
Мета: змоделювати безпечну поведінку учасників у мережі Інтернет, формувати відчуття причетності та відповідальності за якість змісту мережі Інтернет та власного спілкування у ній
Обладнання: маркери,  ватмани, форми оцінювання - по одній на кожну групу (додаток).
Хід проведення
Педагог об’єднує учнів у 2-3 групи і пропонує кожній з підгруп створити «Кодекс поведінки в Інтернеті», дотримання якого забезпечило б комфортне та безпечне користування мережею. При цьому необхідно врахувати критерії, які дозволять оцінити кодекс. Форма оцінювання роздається учням перед початком виконання завдання.
Презентація груп. Після презентації групи обмінюються кодексами і оцінюють їх за визначеними критеріями. Усі оцінки представляються на загал і обґрунтовуються.
Обговорення:
Навіщо потрібно створювати подібний кодекс?
Від кого залежить дотримання запропонованих правил поведінки?
Що можна зробити для того, щоб якомога більше користувачів почували і вели себе безпечно в Інтернеті?
До уваги педагога:
У даній вправі використовується метод формуючого оцінювання. Тобто учасники наперед знають за якими критеріями буде оцінюватися їхня спільна робота, чим мотивуються на досягнення якнайкращого результату.
 6. Рефлексія заняття
Мета: підвести підсумки заняття, отримати зворотній зв'язок від учасників.
Хід проведення
Учасники по черзі висловлюють свої враження від заняття, зазначають, що було для них корисним, про що вони замислились.
 Додаток

Форма оцінювання «Кодексу поведінки в Інтернеті»
Автори кодексу:
_______________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________

 
 
Критерії Не відповідає критерію
(0 балів)
Частково відповідає критерію
(1 бал)
У значній мірі відповідає критерію
(2 бали)
Повністю відповідає критерію
(3 бали)
Пункти кодексу не суперечать чинному законодавству        
Пункти кодексу передбачають захищеність особистої інформації        
Кодекс базується на принципах поваги до інших користувачів Інтернет        
У кодексі висловлюється засудження розміщенню нецензурної, шкідливої інформації в Інтернеті        
Кодексом передбачаються заходи із захисту персонального комп’ютеру        
В кодексі зазначено, хто несе відповідальність за діяльність в Інтернеті        
Формулювання пунктів чіткі, зрозумілі        
Грамотність        
Бали:  

 Матеріали для проведення класних годин на тему
«Безпека дітей і підлітків в Інтернеті»
 Мета: навчання інформаційній безпеці в Інтернеті, розвиток самоконтролю учнів і формування уважного та відповідального ставлення до інформаційних ресурсів, формування культури комунікацій в мережі.
Питання для розгляду:
- перелік ризиків, які можуть спіткати учня в Інтернеті;
- правила розміщення особистої інформації в мережі;
- захист особистих даних;
- способи безпечного спілкування в режимі онлайн;
- доцільна організація робочого часу і часу на дозвілля – ефективний засіб профілактики Інтернет-залежності;
- правила безпеки в мережі Інтернет;
- віртуальні друзі чи шахраї та злодії?
- захист від спаму та вірусів;
- критичний підхід до інформації.
Питання для обговорення:
- Чи траплялись з вами неприємні випадки у школі, вдома, пов’язані з Інтернетом? (наприклад, хтось образив, обманув)
- Як убезпечити себе від неприємних ситуацій в Інтернеті?
- Чи можете ви створити загрозу для когось з користувачів? У якому випадку?
- Чи погоджуєтесь ви з думкою, що Інтернет – це вільний простір, у якому можна робити все, що забажаєш?
- Як ви вважаєте, чи шкодить Інтернет вашому фізичному здоров’ю? Чому?
- Як ви вважаєте, чи шкодить Інтернет вашій моралі? Чому?
- Як ви вважаєте, чи шкодить Інтернет вашому психічному здоров’ю? Чому?
- Як ви вважаєте, чи шкодить Інтернет вашому культурному рівню? Чому?
- Які ви знаєте правила користування ресурсами Інтернету?
Завдання учням:
- знайти в сайти, присвячені безпеці дітей і підлітків в Інтернеті, скласти їх анотований каталог;
- сформулювати у підгрупах по 5 найважливіших правил безпечної поведінки в мережі Інтернет, обґрунтувати їх важливість, зробити посилання на сайти, де це правило зустрічається;
- виробити спільні правила безпечної поведінки в Інтернеті, оформити їх у вигляді плакату, інформаційного бюлетеня тощо, розмістити на сайті школи;
- знайти в Інтернеті приклади порушень правил безпеки та етикету спілкування; визначити, яке саме правило порушено, запропонувати можливі шляхи виправлення ситуації з порушеннями правил безпеки та етикету спілкування в мережі;
- підготувати інформаційні матеріали по безпеці в Інтернеті і представити їх учням молодших класів у цікавій формі (казка, гра, вікторина тощо).

Основні правила безпечної поведінки в Інтернеті
для учнів початкових класів
(за матеріалами сайту http://www.friendlyrunet.ru)
  • Завжди запитуйте батьків про незнайомі речі в Інтернеті. Вони розкажуть, що безпечно робити, а що – ні.
  • Перш ніж почати товаришувати з кимось в Інтернеті, запитайте у батьків як безпечно спілкуватися.
  • Ніколи не розповідайте про себе незнайомим людям (де ви живете, навчаєтесь, номер телефону і т.д.).
  • Не відправляйте фотографії людям, яких ви не знаєте. Не потрібно, щоб незнайомі люди бачили фотографії вас, ваших друзів або членів вашої родини.
  • Не зустрічайтесь без батьків з людьми, з якими познайомились в Інтернеті. В Інтернеті багато людей розповідають про себе неправду.
  • Спілкуючись в Інтернеті, будьте дружелюбні з іншими. Не пишіть грубих слів. Читати грубощі так само неприємно, як і чути. Ви можете ненавмисно образити людину.
  • Якщо в Інтернеті вас хтось засмутив чи образив, обов’язково розкажіть про це батькам.

Основні правила безпечної поведінки в Інтернеті
для учнів середніх та старших  класів
  • Небажано розміщувати персональну інформацію в Інтернеті. Персональна інформація – це ваше повне ім'я, прізвище, номер мобільного телефону, адреса електронної пошти, домашня адреса, фото з вами, членами вашої родини, друзями.
  • Якщо ви публікуєте фото чи відео в Інтернеті, їх може подивитися кожен. Зважайте на це.
  • Не відповідайте на спам (небажану електронну пошту).
  • Не відкривайте файли, які надіслали невідомі вам люди. Ви не можете знати, що насправді міститься у цих файлах – там можуть бути віруси або фото, відео з «агресивним» змістом.
  • Пам’ятайте, що віртуальні знайомі можуть бути не тими, за кого себе видають.
  • Якщо поруч з вами немає когось з дорослих, яким ви довіряєте і які можуть вас захистити, не зустрічайтесь в реальному житті з людьми, якими ви познайомились в Інтернеті. Якщо ваш віртуальний друг справді той, за кого себе видає, він спокійно зреагує на вашу турботу про власну безпеку.
  • Ніколи не пізно розповісти дорослим, якщо вас хтось образив.
Інформаційні матеріали, які можуть бути використані у проведенні просвітницьких заходів з батьками учнів щодо безпечного перебування їхніх  дітей у мережі Інтернет
(за матеріалами сайту http://school-sector.relarn.ru/wps/?p=1758)
 
Бурхливий розвиток комп’ютерних технологій і широке розповсюдження доступу до мережі Інтернет відкриває великі можливості для спілкування і саморозвитку. Дорослі розуміють, що Інтернет – це не лише джерело можливостей, але й джерело загроз. Діти, які сьогодні дуже активно користуються можливостями всесвітньої павутини, дуже часто необізнані про ризики, з якими можуть у ній зіткнутися. Тому завдання, як держави, так і педагогів, і, безумовно, батьків об’єднати зусилля, щоб забезпечити безпеку дітей.
Пропонуємо декілька рекомендацій, які стануть у нагоді турботливим батькам, які прагнуть зробити роботу дітей в Інтернеті корисною.
Правило 1. Уважно ставтесь до дій вашої дитини у мережі Інтернет:
- не відправляйте дитину у «вільне плавання» по Інтернету. Намагайтесь активно брати участь у взаємодії дитини з мережею, особливо на етапі її освоєння;
- спілкуйтесь з дитиною про те, що нового вона дізнається для себе за допомогою Інтернету і як вчасно попередити загрози.
Правило 2. Інформуйте дитину про можливості і небезпеки, які містить у собі мережа:
- поясніть дитині, що в Інтернеті, як і в житті, зустрічаються «гарні» і «погані» люди. Переконайте, що в разі зіткнення дитини з негативом чи насильством з боку іншого користувача, вона має повідомити про це близьких людей;
- навчіть дитину шукати потрібну інформацію і перевіряти її, в тому числі, з вашою допомогою;
- навчіть дитину уважно ставитися до скачування платної інформації і отримання платних послуг з Інтернету, особливо через відправлення смс-повідомлень;
- складіть перелік корисних, цікавих, безпечних ресурсів, якими може користуватися ваша дитина, і порадьте їй їх використовувати.
Правило 3. Оберіть зручну форму контролю перебування вашої дитини в мережі:
- встановіть на вашому комп’ютері необхідне програмове забезпечення – програми батьківського контролю, антивіруси;
- якщо ваша дитина навчається у початкових класах, обмежте час її перебування в Інтернеті; якщо в середніх чи старших – домовтесь про режим користування Інтернетом;
- якщо комп’ютер використовують усі члени родини, встановіть його в місці, доступному для всіх, а не в кімнаті дитини;
- створіть різні облікові записи на вашому комп’ютері для дорослих і дитини. Це допоможе не тільки убезпечити дитину, але й зберегти ваші дані;
- регулярно відстежуйте ресурси, які відвідує ваша дитина. Прості налаштування комп’ютера дозволять вам бути в курсі того, яку інформацію переглядала ваша дитина.
Правило 4. Регулярно підвищуйте рівень власної комп’ютерної грамотності, щоб забезпечити безпеку дитини:
- використовуйте зручні можливості підвищення рівня комп’ютерної та Інтернет-грамотності, наприклад, відвідування курсів, читання спеціальної літератури, консультації з експертами;
- знайомте членів вашої родини з базовими принципами безпечної роботи на комп’ютері і в Інтернеті.

Положення про конкурс дитячого малюнку «Я й безпечний Інтернет»
 Мета та завдання конкурсу
- привернення уваги користувачів Інтернет до проблеми Інтернет-безпеки;
- формування у дітей критичного ставлення до ресурсів мережі;
- стимулювання використання дітьми і підлітками позитивного Інтернет-контенту, який би сприяв їхньому розвитку і навчанню.
 Терміни  проведення
Конкурс проводиться у лютому місяці.
 Учасники конкурсу
У конкурсі беруть участь як групи, так і окремі учні закладу освіти.
 Хід конкурсу
Учасники представляють свої роботи (малюнок, плакат, комікс) на тему «Я й безпечний Інтернет». У роботі має відображатись знання учасниками небезпек, які можуть спіткати їх у всесвітній мережі, можливості їх уникнення та етичного використання Інтернету.
Оцінюється як техніка виконання малюнку (відповідно до віку), так і закладений у нього зміст, ідея.
У підсумку конкурсу проводиться загальношкільна виставка малюнків.

 
Положення про конкурс учнівських презентацій
«Моя безпечна мережа»
Мета:
- привернення уваги учнів, їхніх батьків та педагогів до проблем безпеки при використанні Інтернету;
- стимулювання підвищення знань учнів, їхньої обізнаності щодо безпеки у всесвітній мережі та захисту від Інтернет-небезпек.
Учасники конкурсу:
учні старших класів.
Хід проведення
Учасники готують мультимедійні презентації на тему захисту від Інтернет-загроз і забезпечення безпеки при використанні Інтернету. Презентації мають містити навчальні моменти щодо безпечної поведінки мережі, культури спілкування і взаємодії користувачів, критичного ставлення до інформаційних ресурсів.
Презентації учасників виносяться на захист, на який запрошуються учні школи, педагоги, батьки.


 

 

 

 
Корисні посилання
Календар
«  Жовтень 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Пошук
Архів записів